Europska središnja banka (ESB) danas je objavila rezultate najnovijeg istraživanja o platnim navikama potrošača u europodručju (engl. study on the payment attitudes of consumers in the euro area, SPACE). Unatoč trendu digitalnih plaćanja, u 2024., broj gotovinskih plaćanja i nadalje je znatan, osobito za plaćanja malih vrijednosti i između fizičkih osoba.
Što se tiče broja plaćanja, gotovina se upotrebljava na prodajnim mjestima u 52 % transakcija, što je smanjenje u odnosu na 59 % u 2022. U smislu vrijednosti, kartice su najdominantniji platni instrument (s udjelom od 45 %, smanjenje sa 46 %), nakon kojih slijede gotovina (39 %, smanjenje sa 42 %) i mobilne aplikacije (7 %, povećanje sa 4 %).
Rastu udjela digitalnih plaćanja pridonosi povećanje internetskih plaćanja na koja se odnosi 21 % svakodnevnih plaćanja potrošača prema broju i 36 % prema vrijednosti, što je povećanje sa 17 % u broju i 28 % u smislu vrijednosti u 2022. Kartice su najčešće birani instrument za internetska plaćanja, na koje se odnosi 48 % transakcija, a slijede ih druga elektronička sredstva plaćanja, kao što su platne lisnice i mobilne aplikacije koje su činile 29 % transakcija.
Udio online plaćanja u svakodnevnim plaćanjima potrošača bio je najveći u Litvi (29 %), Hrvatskoj (28 %) i Austriji (28 %). Što se tiče vrijednosti plaćanja, najveći udio online plaćanja u svakodnevnim plaćanjima po vrijednosti zabilježen je u Estoniji (50 %) i Hrvatskoj (47 %).
Među onima koji su prijavili tehničke poteškoće prilikom online plaćanja, najčešći problem se odnosio na komplikacije prilikom unosa podataka o plaćanju, što je primijetilo prosječno 7 % ispitanika u cijelom europodručju. Više ispitanika prijavilo je tehničke poteškoće prilikom unosa podataka o plaćanju u Hrvatskoj (10 %), Španjolskoj, Italiji i Sloveniji (svi 9 %).
Iskazane preferencije potrošača eurozone u plaćanju nisu se promijenile. U 2024., jednako kao i u 2022., 55 % potrošača u trgovinama radije plaća karticama i drugim negotovinskim sredstvima, 22 % sklonije je plaćanju gotovinom, a 23 % nema jasne preferencije. Potrošači prosječno kartice smatraju bržima i lakšima za uporabu. Smatraju da je gotovina pogodnija za upravljanje troškovima i zaštitu privatnosti.
Većina potrošača (62 % u 2024., povećanje u odnosu na 60 % u 2022.) smatra da je važno imati mogućnost plaćanja gotovinom. Velika većina (87 %) zadovoljna je pristupom gotovini smatrajući da je podizanje gotovine na bankomatima ili u banci vrlo ili prilično jednostavno, iako je zadovoljstvo neznatno smanjeno (u odnosu na 89 % u 2022.).
Za bolje razumijevanje obrazaca ponašanja građana prilikom podizanja gotovine s bankomata ili u poslovnici banke, u istraživanje SPACE 2024 prvi put je uključeno i sljedeće pitanje: “Prilikom podizanja gotovine s bankomata ili u poslovnici banke, kombinirate li tu aktivnost s nekom drugom aktivnošću pa Vam je podizanje gotovine usput, ili ciljano idete samo do bankomata ili banke?”.
Na razini europodručja, najveći postotak ispitanika naveo je da obično podižu gotovinu u kombinaciji s drugim aktivnostima (npr. kupovina, aktivnosti u slobodno vrijeme itd.). Gotovo polovica (46 %) ispitanika odabrala je tu opciju, 26 % je izjavilo da obično ciljano idu podići gotovinu, a 21 % je izjavilo da podizanje gotovine obično kombinira s putovanjem na posao ili u školu (21 %).
U Španjolskoj i Portugalu većina ispitanika izjavila je da ciljano idu samo podići gotovinu (36 % odnosno 34 %). U Hrvatskoj (32 %), Austriji (24 %), Irskoj (23 %), Latviji (19 %) i Njemačkoj (13 %), druga najpopularnija opcija bila je kombinacija aktivnosti podizanja gotovine s putovanjem na posao ili u školu.
Član Izvršnog odbora Piero Cipollone potvrdio je ESB‑ovu opredijeljenost za zaštitu slobode potrošača da plaćaju po svojem odabiru. „Posvećeni smo osiguranju sigurnih, učinkovitih i uključivih mogućnosti plaćanja. Podupiranjem i gotovine i razvoja digitalnog eura želimo građanima jamčiti da uvijek mogu odabrati plaćati javnim novcem, sada i ubuduće.“
Objava idućeg istraživanja SPACE planirana je u 2026.