Održana 9. Velika učenička debata u HNB-u

Objavljeno: 20.3.2025.
Održana 9. Velika učenička debata u HNB-u

Hrvatska narodna banka organizirala je danas u suradnji s Hrvatskim debatnim društvom 9. Veliku učeničku debatu u Okrugloj dvorani glavne zgrade. Članovi Hrvatskoga debatnog društva raspravljali su na temu "Financijski influenceri: odgovor na financijske izazove mladih?", a pridružilo im se više od 190 učenika i profesora iz 18 škola iz 15 hrvatskih gradova - Čakovca, Dugog Sela, Bjelovara, Siska, Krapine, Korenice, Hrvatske Kostajnice, Pazina, Splita, Osijeka, Iloka i Zagreba te s otoka Raba, Lošinja i Visa - postavljajući pitanja i aktivno sudjelujući u raspravi. Sudionicima debate obratili su se guverner Hrvatske narodne banke Boris Vujčić i viceguverner Bojan Fras, a raspravi se pridružio i Toni Milun, profesor matematike i financijski vloger.

Afirmacijski tim za koji su debatirali Sven Divjak, Bruno Grbac i Lana Srića zastupao je stav da financijski influencing (finfluencing) može biti odgovor na financijske izazove mladih te da svaka tema može biti obrađena kvalitetno, na svakoj platformi, i u bilo kojem formatu, ako je osoba koja ju prezentira stručna u tom području. S druge strane, negacijski tim, u sastavu Marin Bolanča, Mila Krešić i Nela Damić, zastupao je mišljenje da su financije previše važna i ozbiljna tema da bi mladi za svoje odluke koristili isključivo savjete finfluencera jer se ne može jednostavno provjeriti ni istinitost ni nepristranost tog online sadržaja. Oba tima raspravljala su o tome koliki je utjecaj influencera te prate li njih mladi zbog sadržaja ili trenda, kao i o tome postoji li alternativa ovakvom sve popularnijem obliku prenošenja informacija.

Debatu je moderirao profesor grčkog i latinskog jezika Petar Soldo, ujedno i predsjednik Državnog povjerenstva za Natjecanje u debati. Svojim je pitanjima poticao oba tima na dodatno promišljanje i obrazlaganje svojih stajališta te je aktivno uključio učenike iz publike koji su svojim komentarima i dodatnim pitanjima pridonijeli kvaliteti rasprave.

Na samom početku debate 74 posto učenika izjasnilo se da smatra da sadržaj koji nude finfluenceri može pomoći u donošenju financijskih odluka, no nakon rasprave timova, ali i svih prisutnih učenika došlo je do promjene konačnog stajališta većine. Po završetku debate čak 66 posto učenika se ipak složilo s tezom da se sadržaj koji nude finfluenceri ne bi trebao primjenjivati u donošenju financijskih odluka odnosno debata je pokazala da većina publike smatra kako online sadržaju treba pridružiti i razgovor s obitelji, stručnjacima, a nemali broj je naglašavao da bi i u školi trebali imati predmet financijske pismenosti.

"Iz godine u godinu izazov je pronaći teme koje su povezane s financijama, uz naš djelokrug poslova i zanimanja, a da su ipak bliske, jasne i od velike važnosti i za mlade. Ove godine tema debate su influenceri, odnosno 'finfluenceri' i njihov utjecaj na donošenje, prije svega, financijskih odluka. Iako je takav sadržaj prvenstveno namijenjen mlađim generacijama, on može utjecati na sve nas, neovisno o tome kojoj dobnoj skupini pripadamo. S obzirom na sve veći utjecaj influencera, posebice u životima mladih ljudi, smatramo da je ovo tema o kojoj je važno diskutirati", rekao je guverner Boris Vujčić pozdravljajući sudionike debate.

"U tjednu novca u sklopu kojeg se održava i Velika učenička debata, u prvi plan stavljamo financijsku edukaciju i važnost upravljanja osobnim financijama, a svake godine posebno obrađujemo jednu temu. Ove je godine to: 'Financijski influenceri: odgovor na financijske izazove mladih?' što je u skladu s globalnom krilaticom 'Think before you follow, wise money tomorrow'. Debatanti Hrvatskog debatnog društva će uz pomoć publike propitati tko su financijski influenceri i koliko njihov sadržaj utječe na financijsku pismenost. Influenceri su postali dio svakodnevice i potrebno je razgovarati o tome u kojoj mjeri se poruke koje do nas dolaze tim kanalima reflektiraju na naše financijske odluke", istaknuo je Bojan Fras, viceguverner HNB-a.

Velika učenička debata je središnja aktivnost Hrvatske narodne banke kojom se obilježava Svjetski tjedan novca, a njen cilj je promicanje financijske pismenosti.